Mina reflektioner

Östermalmstorgs tunnelbanestation kunde blivit större

leave a comment »

Östermalmstorgs tunnelbanestation öppnade 1965, under två år var stationen den nordliga slutstationen för den röda linjen, 1967 förlängdes tunnelbanan till Ropsten. Sex år senare, 1973, öppnade den första etappen av det som då benämndes Täbybanan, då invigdes tunnelbanan mellan Östermalmstorg och Tekniska högskolan, vilken 1975 förlängdes till Universitetet, för att slutligen nå Mörby centrum 1978.

Ursprungligen var tunnelbanan som idag slutar vid Ropsten tänkt att i alla fall fortsätta till Lidingö centrum och därifrån möjligen ut på Bogesundslandet.

Tunnelbanan som idag slutar vid Mörby centrum var beslutad att fortsätta till Täby centrum, det fanns även planer på en förlängning till Arninge, men det beslutet upphävdes efter valet 1982 till förmån för en upprustning av Roslagsbanan.

Om det blivit som det en gång i tiden var tänkt hade Östermalmstorgs station fått ytterligare en plattform, men precis som med många av de projekt som skisserades under de sk rekordåren under 60-talet blev det inget av det. När oljekrisen slog till 1973 upphörde tillväxten och många projekt hamnade i malpåse för att aldrig mer plockas fram, Östermalmstorgs tredje spår kom därmed aldrig att byggas.

Östermalmstorg tunnelbanestation

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: