Mina reflektioner

Idag talade jag om konst & tillgänglighet

leave a comment »

Tunnelbanestation Gärdet, konstStockholms tunnelbana kommer under de närmaste 10 åren att få ytterligare elva stationer och naturligtvis kommer dessa att få en konstnärlig utsmyckning.

Traditionen med konstnärlig utsmyckning av tunnelbanestationerna i Stockholm härstammar tillbaka till 50-talet då T-centralen som första station fick konst. Därefter fortsatte satsningen på konst i tunnelbanan, det mest kända exemplet från 60-talet är nog Siri Derkerts ristningar i betong på Östermalmstorgs station.

Men det var först på 70-talet som den konstnärlig utsmyckning av stationerna kom att slå igenom på bred front, i och med att den blåa linjen öppnades 1975 kom Stockholms tunnelbana världen över att förknippas med konstnärligt utsmyckade stationer.

Idag mötte jag de konstnärer som fått möjligheten och äran att utsmycka Stockholms nya tunnelbanestationer. Min uppgift var att tala om konstens förhållande till tillgängligheten, jag exemplifierade hur konst såväl kan stötta som försvåra tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning. Jag passade förstås på att lyfta fram min favoritstation, Rinkeby, en station som konstmässigt hamnat i skymundan jämfört med de mer kända stationerna Kungsträdgården och Solna Centrum.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: