Mina reflektioner

I veckan tittade jag på en elbuss

with 8 comments

I veckan dök bussoperatören Nobina upp vid jobbet för att visa upp en elektrisk buss, vilken laddas i depån under natten för att under dagen kunna köra mellan 20 – 25 mil innan den återigen måste återvända till depån för att laddas.

20 – 25 mil kanske inte låter så mycket, men för en buss i stadstrafik är det fullt tillräckligt, med en medelhastighet om 20 km per timme, inklusive uppehållen vid hållplatserna, innebär det att den kan vara ute och rulla minst 12 – 14 timmar per dag, om inte längre, utan att behöva återvända till depån för att laddas. Den största skillnaden för resenärerna och omgivningen är att en elbuss är betydligt tystare jämfört med en ”vanlig buss”.

Den buss Nobina visade upp kommer från Holland, men liknande elektriska bussar finns i exempelvis Ängelholm i Skåne. Det är bara att inse att elektriska bussar är en mogen teknik som är här för att stanna, förutom att de är bättre för miljön är kostnaden för drivmedlet (el) och för underhållet lägre än för konventionella bussar.


Written by melkerlarsson

30 april, 2017 den 21:22

Publicerat i Kollektivtrafik, Teknik

Tagged with , , ,

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det är bra att utvecklingen går framåt inom det området och jag hoppas vi får se många elbussar och elbilar framöver. Jag kan mycket väl tänka mig att ha en elbil när det finns tillräckligt med laddningsplatser och när räckvidden är lite bättre än nu.

    Gillad av 1 person

    ibod11

    30 april, 2017 at 21:53

    • I storstäder tror jag att detta med laddning är mer av en mental begränsning, de flesta bilar i storstäder rullar ganska så lite, de står mestadels parkerade. När man kommer till landsbygden och när man vill köra lite längre sträckor är det ett problem, i alla fall än så länge. Jag som saknar körkort tror dock att det kommer ske en parallell utveckling av elbilen och de självkörande bilarna, om mina barnbarn (som inte finns) vill köra bilen helt på egen hand tror jag att det kommer att krävas en omfattande utbildning, men såvida man vill köra en självkörande bil kommer det nog bara krävas någon form av operatörsbevis. I en framtid kommer nog få människor äga en egen bil, man beställer helt enkelt en bil utifrån vad man ska göra och den kommer körande till en, men jag är förmodligen för gammal för att få ett operatörsbevis om 10 – 20 år.

      Gilla

      melkerlarsson

      30 april, 2017 at 22:11

      • Jag känner spontant att jag nog slutar köra bil när den dagen kommer. Men man vet aldrig. Kanske blir både du och jag bland de första att prova 😉

        Gillad av 1 person

        ibod11

        30 april, 2017 at 22:15

      • Jag kommer nog aldrig få ett ”operatörsbevis”, det märkliga är att det idag ställs högre krav på lokförare, som din son, än på bilförare. Din son får en gedigen utbildning, har flera vidareutbildningar per år och förväntas kunna alla regler till 100%. Skulle man ställa samma krav på en bilförare skulle de flesta bli fråntagna körkortet i morgon.

        Gilla

        melkerlarsson

        30 april, 2017 at 22:24

      • Det är lite roligt att min son precis har bokat in massor av körlektioner. Om det är som du säger så borde han klara körkortet relativt enkelt 🙂

        Gillad av 1 person

        ibod11

        30 april, 2017 at 22:31

      • Med den struktur han skaffat sig som lokförare å med det regelverk som gäller för lokförare torde i alla fall teoridelen vara en baggis för honom.

        Gilla

        melkerlarsson

        30 april, 2017 at 22:43

  2. Javisst både miljövänligare och billigare. Vill minnas att det funnits elbussar en längre tid i Uppsala.

    Gillad av 1 person

    surridurr

    1 maj, 2017 at 22:55

    • Elbussar finns lite här och där, om något år lär de även dyka upp i stadstrafiken i Norrtälje

      Gilla

      melkerlarsson

      1 maj, 2017 at 22:58


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.