Mina reflektioner

Allergisäsongen är här

with 5 comments

Björken är förmodligen ett av de vackraste träden i Sverige, men under våren skyr jag den som pesten, jag har varit allergisk mot gräs ända sedan min uppväxt på 60-talet och mot björk sedan mer än 30 år.

Denna vår har ur ett allergiperspektiv varit tämligen extrem, allergisäsongen började redan i februari/mars, al och alm, förmodligen p g a den ljumma vintern, därefter var det ganska så lugnt, men under de senaste veckorna har pollenhalten i luften fullkomligt exploderat. Halten av björkpollen är hög, såväl jag som sonen är snörvliga, ja det verkar som att alla i min omgivning är snörvliga.

Written by melkerlarsson

7 maj, 2017 den 08:14

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja det är gott om pollen nu. Vanligtvis är jag inte allergisk men även jag reagerar vissa dagar – lite överkänslig snarare än allergisk. Inte konstigt då om ni som faktiskt är allergiska har det tufft.

    Gilla

    Anneri

    7 maj, 2017 at 09:51

  2. Jag lider med alla som inte kan njuta fullt ut av våren. Att inte kunna känna alla dofter utan i stället ha en täppt näsa och kanske rinnande ögon måste kännas väldigt frustrerande.

    Gilla

    ibod11

    7 maj, 2017 at 09:55

    • Jo, det kan vara ganska så jobbigt, men tack och lov är det som värst under en vecka, under resten av perioden är det lindrigare, då mäktar allergitabletterna med att lindra besvären, men när det är som värst räcker dom inte riktigt till.

      Gilla

      melkerlarsson

      7 maj, 2017 at 16:09

  3. Vet att det finns vissa allergier som man vaccinera bort. Även om man inte bli av med allergin helt och hållet så kan det lindra. Något att kolla?

    Gillad av 1 person

    surridurr

    7 maj, 2017 at 22:41

    • Så länge det mest är pollen så bryr jag mig inte om detta med vaccinering, men förstår om t ex en ridskoleägare skulle vaccinera sig såvida han/hon blev allergisk mot hästar.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      8 maj, 2017 at 12:45


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.