Tunnelbanan som aldrig blev av
Jag och sonen promenerar allt som oftast på det sk Norra Järvafältet, idag är det ett naturreservat, men när jag bodde i Jakobsberg på 60-talet var det mer eller mindre en självklarhet att stora delar av Järvafältet skulle bebyggas.
Sedan den militära verksamheten på Järvafältet avvecklats i början av 60-talet, planerades det att stora delar av Järvafältet skulle bebyggas, de södra delarna, Hjulsta, Tensta, Rinkeby, Akalla, Husby och Kista kom att exploateras under 60- och 70-talet men sen tog det stopp.
I och med den sk oljekrisen så blev det ett abrupt slut på de så kallade rekordåren, befolkningsökningen i Stor-Stockholm upphörde i princip under ett tiotal år, men tog under 80-talet åter fart igen.
Om det nu hade blivit som det var tänkt, hur hade det då sett ut?
- De första planerna var att tunnelbanan skulle förlängas från Akalla via Hansta till Bögs gård.
- Senare ändrades planerna, så att tunnelbanan skulle gå längre norrut, med en ändstation vid Alboda nordost om Översjön, med stationer vid Alboda, Fäboda, Nysved, Sten och Hansta.
- Tankarna på en tunnelbana längre ut på Järvafältet väcktes åter till liv 1982 när Stockholms stad köpte Hanstaområdet av Sollentuna kommun, området planerades för 20 000 invånare, tunnelbanan skulle i så fall förlängts från Akalla till Hansta, varvid två stationer skulle tillkommit. Kritiken blev dock omfattande och planerna på bostäder i Hansta skrinlades.
Idag är Järvafältet ett naturreservat, tunnelbanan som idag slutar i Akalla kommer att förlängas, men i en helt annan riktning, via den kommande Barkarbystaden på fd Barkarby flygfält, kommer tunnelbanan ca 2024 att nå Barkarby station.
Om vi leker med tanken att rekordåren på 1960-talet aldrig hade tagit slut så hade den bild jag tog när jag och sonen för någon vecka sedan promenerade över Järvafältet varit omöjlig att ta.
Träden i förgrunden hade förmodligen stått kvar, dessa ligger i Järfälla kommun och där fanns det inga planer på någon bebyggelse, men i bakgrunden hade vi förmodligen sett ett par färgglada miljonprogramshus, för den delen ligger i Sollentuna kommun.
Written by melkerlarsson
22 augusti, 2017 den 07:19
Publicerat i Barn, Djur och Natur, Fåglar, Historia, Järnväg- och Spårväg, Kollektivtrafik, Stockholm
Tagged with Järvafältet, Järvafältet Sollentuna, miljonprogrammet, Norra Järvafätet, Rekordården, Rekordåren 60-talet, Tunnelbana Alboda, Tunnelbana Barkarby, Tunnelbana Barkarbystaden, Tunnelbana Bögs gård, Tunnelbana Fäboda, Tunnelbana Hansta, Tunnelbana Järvafältet
3 svar
Subscribe to comments with RSS.
Kommentera Avbryt svar
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Spännande! Ibland är det kanske tur att vissa planer går i stöpet 😉
GillaGillad av 1 person
Anneri
22 augusti, 2017 at 19:25
Man kan betrakta detta ur flera synvinklar, en fantastisk natur finns kvar, eller så kan man betrakta det ur ett annat perspektiv, Stockholm växer kraftigt och snart måste man öppna för att bygga på sk jungfrulig mark, där det inte byggts tidigare. Jag tror inte att man kommer att bygga på Järvafältet, men snart måste man ta ett beslut om att bygga en tunnelbana rakt ut i spenaten och öppna upp ett helt nytt område för bebyggelse.
GillaGillad av 1 person
melkerlarsson
22 augusti, 2017 at 21:31
Jo nog växer städerna så det knakar, på gott och ont. Men problem är väl till för att lösas 😉
Kanske kan man göra det bättre än t.ex. Uppsala där det förtätas in i absurdum. Såg ett ”trevligt” exempel på nybygge där husen står så nära varandra så din utsikt från balkongen är en betongvägg 2 meter bort. Undrar om den utsikten uppskattas…
GillaGillad av 1 person
Anneri
22 augusti, 2017 at 21:54