Idag är det femtio år sedan högertrafiken infördes
Idag är det femtio år sedan högertrafiken infördes och jag minns det som i går, vi var i sommarstugan i Västmanland den helgen. Under helgen flyttade vi och våra bofasta grannar brevlådorna från vänster sida om vägen till den högra sidan av vägen.
Klockan 04.50 söndagsmorgonen den 3 september 1967 stannade alla fordon upp på vänster sida av vägen. Efter ett kort stopp körde alla trafikanter försiktigt över till höger sida av vägen. Nedräkningen till klockan 05.00 skedde via radion, därefter var högertrafiken införd.
När vi åkte hem till Stockholm söndagen den 3 september rådde det en del inskränkningar när det kom till hastigheten den närmaste tiden efter dagen H, på de flesta vägar var hastigheten nedsatt till 60 km/h, på motorvägarna som var få på den tiden, var hastigheten nedsatt till 90 km/h.
Det var nog få som kom i närheten av dessa ”svindlade hastigheter” under de första dagarna, de flesta bilister körde långsamt, för att inte säga kröp fram, och det var få eller ingen som vågade sig på en omkörning när vi åkte hem sommarstugan. Dessutom öppnades ett antal nya vägar i och med dagen H, så vi fick köra på en ny motortrafikled mellan Köping och Västerås, samt på en ny motorväg mellan Stäket och Jakobsberg.
I och med högertrafiken upphörde den fria farten i Sverige, därmed försvann vägmärket ”Hastighetsbegränsningen upphör”
Written by melkerlarsson
3 september, 2017 den 04:50
Publicerat i Barn, Historia, Kollektivtrafik, Stockholm
Tagged with 50 år sedan Högertrafik, Dagen H, Fri fart Sverige, Högertrafik, Högertrafik 1967, Högertrafiken 50 år, Högertrafikomläggningen, Motortrafikled 1967, Motortrafikled Köping Västerås, Motorväg 1967, Motorväg Stäket Barkarby, Motorväg Västerås Köping, Motorvägar öppnade 1967, Nya motortrafikleder, Nya motorvägar 1967
4 svar
Subscribe to comments with RSS.
Kommentera Avbryt svar
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Det var nog en stor omställning, lite för ung för att minnas den faktiskt (men jag var med). Kanske tur att ”fri hastighet” avskaffades. Idag tycks vi vara lite blinda för just hastighet och skulle den vara fri skulle nog olycksstatistiken se lite annorlunda ut.
GillaGillad av 1 person
Anneri
3 september, 2017 at 09:09
Så kul inlägg! Vad roligt att du har så tydliga och specifika minnen av det här. Det har inte jag, även om jag också kommer ihåg en del. Jag minns hur konstigt det kändes en gång när vi hade varit hos mormor, före övergången till högertrafik. Vi åkte upp en avfart från E4:n, som på den tiden gick genom Norrköping. Sedan ganska många år nu går ju E4:an som en motorväg förbi Norrköping.
Vi åkte alltså av på vänstra sidan och upp mot den rondell som skulle leda oss ut på vägen mot Finspång, där vi bodde på den tiden. Pappa, som körde, sa ”Nästa gång barn, när vi hälsar på mormor, då kommer vi att få åka upp på den andra sidan där borta”! Det kändes väldigt märkligt att tänka på.
Jag minns också att vi mötte bilar på fel sida ett par gånger, när högertrafiken slagit igenom och var helt ny … 😀
GillaGillad av 1 person
Lollo
3 september, 2017 at 09:36
Det är lite märkligt, vi är ett gäng på jobbet som är ungefär lika gamla som jag, födda 1963 eller därikring. Männen hade många minnen från högertrafikomläggningen, kvinnorna hade få eller inga minnen. Det märkliga är att en stor del av kampanjen inför omläggningen riktade sig till barn och vi var ju alla 4-6 år 1967, men ändå är det en så stor skillnad. Jag undrar varför?
GillaGillad av 1 person
melkerlarsson
6 september, 2017 at 21:55
Ja, det kan man undra, men spontant tänker jag att det har med kör- och bilteknik att göra. Det ligger nog mer inom pojk-intressen skulle jag tro 😉
GillaGillad av 1 person
Lollo
7 september, 2017 at 21:27