Mina reflektioner

Tunnelbanans röda linje skulle kunna tagit en annan väg på Södermalm

with one comment

Hade det blivit som det var tänkt på 1930-talet hade tunnelbanan som idag går mot Fruängen och Norsborg tagit en annan väg på Södermalm, tunnelbanan hade om det blev som då var tänkt till stora delar nyttjat den gamla sträckningen för järnvägen som övergavs 1929 i och med att Årstabron öppnades.

Tunnelbanans röda linje hade gått i tunnel från Slussen fram till Stockholms södra station, stationen var tänkt att ligga ovan jord parallellt med dagens pendeltågsstation, därefter skulle tunnelbanan ha följt den gamla banvallen för järnvägen, nästa station skulle legat i det som idag benämns Drakenberg, därefter skulle banan gått i tunnel under Årstaviken för att komma upp i dagen vid Liljeholmen i ungefär samma position som dagens tunnelbanestation.

När det väl var dags att bygga den röda linjen på 1950-talet hade tekniken för att bygga i berg utvecklats, klokt nog valde man då att förlägga tunnelbanan under jord och med mer centralt placerade stationer utefter Hornsgatan.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Intressant.

    Gillad av 1 person

    Tony D

    19 oktober, 2017 at 07:32


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: