Mina reflektioner

I spårvagnarnas spår – Midsommarkransen

with 5 comments

Det har gått snart 54 år sedan spårvägslinjen genom midsommarkransen lades ned och ersattes av tunnelbanan, men om man har en skarp blick kan man fortfarande skönja några spår efter spårvagnarna, inga spår i gatan men ett eller annat spår i en annan form. Trots allt gick det spårväg till och i kring Svandammen i Midsommarkransen under mer än femtio års tid och sådant sätter sina avtryck i stadsbilden.

Under spårvägstrafikens sista år passerade två spårvägslinjer Midsommarkransen:

  • Linje 14 Fruängen – Midsommarkransen – Hornstull – Fridhemsplan (heldagslinje)
  • Linje 17 Fruängen – Midsommarkransen – Hornstull – Slussen (högtrafikslinje)

Spårvägslinjerna ersattes den 5 april 1964 av den nyöppnade tunnelbanan mellan T-centralen – Liljeholmen – Fruängen / Örnsberg, den första etappen av den tunnelbanelinje som idag benämns som den röda linjen. I Midsommarkransen hamnade tunnelbanan under jord, men mellan Telefonplan och Fruängen går dagens tunnelbanetåg på ”samma spår” som de spårvägslinjer den ersatta.

Midsommarkransen, Tellusborgsvägen, där bilarna står parkerade låg banvallen för spårvägen.

Hur ungefärligen samma plats såg ut för ca 100 år sedan framgår tydligt av denna bild.

Midsommarkransen, Svandammen, gångbrons stenfundament byggdes ursprungligen som fundament för spårvägens vändslinga i Svandammen.

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. En måste nog kunna sin historia för att se de spåren efter spårvägen 😉 Men kul att läsa om hur det varit förr – vilket i och för sig får mig att känna mig lite gammal. Det är inte klokt hur fort utvecklingen gått och så mycket som hänt bara under ens livstid!

    Gillad av 1 person

    Anneri

    19 januari, 2018 at 20:23

    • Man måste nog var lite ”nördig” för att hitta dessa ”spår”, visst går utvecklingen fort, men det har den gjort ganska så länge. Min mormor som var född på 1880-talet han uppleva tillkomsten av bilen, flygplanet, radio, TV och månlandningen… Man kan nog säga att före ca 1850 så gick utvecklingen långsamt, därefter har det gått i raketfart.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      19 januari, 2018 at 20:28

      • Jo det är sant!

        Gilla

        Anneri

        19 januari, 2018 at 21:58

  2. Instressant och kul.
    För några år sedan följde jag de gamla Riksvägarna efter KAK-kartor från 50-talet vilket också var intressant. Exempelvis jag jag rest hela Riksettan mellan Stockholm och Helsingborg på det som finns kvar av vägsträckningen från 50-60-talen. Kul att fotodokumentera gamla mackar och motell och annat som finns kvar av det som fanns där för den tidens motorist.

    Gillad av 1 person

    Tony

    20 januari, 2018 at 07:38

    • Även jag gillar 40-60-tals miljöer, ex bensinstationer, butiker och motell, det var ju i och för sig bra att vägarna rustades upp, men många orter förlorade ju all service när motorvägen kom.

      Gilla

      melkerlarsson

      20 januari, 2018 at 08:21


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: