Mina reflektioner

Nu är det säsong för spårhalka (lövhalka)

with 4 comments

Nu i veckan var första gången denna höst jag hörde att det rådde förseningar på grund av hala spår. Spårhalka, även kallat lövhalka, orsakas främst av fallande löv och barr som krossas av tågens hjul. Kvar blir en beläggning som blir väldigt hal, särskilt i kombination med fukt och låga temperatur, så även om man inte ser några löv på spåren kan spåren vara hala.

På de sträckor där pendeltågen, tunnelbanan och lokalbanorna går ovan jord kan spårhalka uppstå, halkan gör att hjulen tappar greppet och glider på spåren vid inbromsningar, likaså kan det vara svårt för tågen att sig upp för en backe eller starta från en station.

För att undvika hjulskador måste tågen framföras såväl långsammare, som varsamare och det leder till förseningar, men trots all försiktighet uppstår hjulskador i form av så kallade hjulplattor vilket leder till att tågen måste tas ur trafik för hjulsvarvning. När det är säsong för spårhalka kan det dessutom bli köbildning till hjulsvarvarna vilket i förlängningen kan orsaka fordonsbrist.

Bilden nedan visar en hjulsvarv i pendeltågsdepån i Bro, det är en så kallad tandemsvarv som kan svarva båda hjulparen på tågets boggie samtidigt, en inte ringa fördel då hjulsvarvningen därmed går dubbelt så snabbt.

För att undvika spårhalka röjer såväl SL som Trafikverket i förebyggande syfte vegetationen i backar, vid signaler och vid plattformar, för att undvika lövfällning. Som förebyggande åtgärd under spårhalkperioden ång- och högtryckstvättas även spåren på utsatta platser.

Spårhalka kan även uppstå av andra skäl än löv, det kan ex uppstå i samband med att det kommer ut olja på spåret, ex läckage från ett fordon eller för mycket olja i samband med spårsmörjning, men löv är den i särklass största orsaken.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja det är inte roligt att vara beroende av kollektivtrafiken för att komma till jobbet med alla dess förseningar.
    Mitt utmattningssyndrom beror inte på jobbet utan på den illa fungerande kollektivtrafiken. Redan långa dagar pga pendlingsavstånd som förlängdes ytterligare pga alla förseningar som ska jobbas in.

    Gilla

    Surridurr, Lakritskillen

    25 oktober, 2018 at 10:27

  2. Se där, nu lärde jag mig något nytt igen. Nog har jag hört att löv på spåren är ett problem men jag har inte fullt ut förstått varför. Intressant!

    Gilla

    Anne

    25 oktober, 2018 at 20:42

  3. Reblogga detta på Mina reflektioner och kommenterade:

    Idag när jag och sonen åkte till stan för att besöka Armemuseum drabbades vi av en episod kopplad till spårhalka. Vid stationen Skärmarbrink kunde tunnelbanetåget inte stanna utan gled förbi plattformen med några meter, föraren får bara backa någon meter på egen hand, ska han backa längre måste någon ha uppsikt bakåt. Så tåget fick fortsätta till nästa station, Gullmarsplan, utan att öppna dörrarna vid Skärmarbrink.

    Gilla

    melkerlarsson

    27 oktober, 2018 at 16:17

  4. Kul att få lite mer insikt i hur mycket som kan ställa till det för tågtrafiken. Vi klagar mycket och ofta är det befogat, men vissa saker kan inte någon människa ta ansvaret för när det blir förseningar.

    Gilla

    ibod11 - Ingrid

    6 november, 2018 at 07:02


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: