Mina reflektioner

Idag åkte jag och sonen med de självkörande bussarna i Barkarbystaden

with 12 comments

Idag besökte jag och sonen Barkarbystaden och provåkte med de självkörande bussarna på linje 549 som går från Stora torget och upp till Barkarby handelsplats.

Inför trafikstarten i oktober 2018 besökte jag Barkarbystaden för att titta på de tänkta hållplatslägena ur ett tillgänglighetsperspektiv, idag ville jag se hur det slutligen blev, busstrafik kräver nämligen att många aktörer samarbetar, väghållaren (oftast kommunen eller Trafikverket) som ska bygga hållplatserna, SL och operatören som utför trafiken i området.

För sonen blev detta hans första resa med ett autonomt/självkörande fordon, men förmodligen kommer han få åka betydligt fler gånger med autonoma/självkörande fordon under sin livstid än vad jag kommer att få göra. Men å andra sidan, när rymdfärder var heta när jag växte upp på 60-talet trodde jag att alla och envar skulle få ta sig en tur ut i rymden med tiden, men så blev det aldrig. Så vi får se hur det blir med självkörande fordon på sikt.

Under nästa år, 2020, kommer två självkörande fullängdsbussar att börja köra mellan Barkabystaden och tunnelbanan i Akalla, i ett särskilt busskörfält kommer två bussar att köra en femkilometer lång sträcka med fyra hållplatser, men tills dess får vi hålla till goda med de små självkörande minibussarna med plats för upp till tolv passagerare. Nobina som är operatören för busstrafiken i Järfälla och därmed även i Barkarbystaden planerar även tester av autonoma/självkörande bussar i Vegastaden i Haninge.

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vad rolig den ser ut 😀 Jag hoppas att försöken blir lyckade och att det blir en vanlig syn framöver. Men, som alltid när det handlar om självkörande fordon, kan jag inte låta bli att tänka på hur sårbara de måste vara.

    Gillad av 1 person

    ibod11 - Ingrid

    26 februari, 2019 at 17:36

  2. Har funderat på detta. Intressant och lite kusligt. Erfarenhetsmässigt vet jag ju också att det finns exakt hur många fel som helst i kollektivtrafiken. Befarar att detta blir extra sårbart. T ex elfel, fel pga väder (snö, halka), då bussdörrar inte går att stänga (fast sådana bussar skickas väl istället ut till länets landsorter?). Det är ju numera bältestvång. Sånt kollas väl aldrig. Men OM nu polisen skulle vilja kolla en sån sak eller om de av någon annan anledning behöver stoppa en sån buss – hur går det då till?

    Gillad av 1 person

    Surridurr, Lakritskillen

    26 februari, 2019 at 19:12

    • Bältestvång gäller, men bussföraren har ingen skyldighet att kolla detta såvida det inte gäller en kommunalt upphandlad skolbuss.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      26 februari, 2019 at 20:59

      • Sant, men bussförare är uppmanade attde bör informera om bälteslag. Det kan dom dockningen fullfölja ute på landsbygd där man åker ett par mil på landsväg – utan att det ens finns bälten – trots klistermärken som uppmanar resenärer att använda bälten!🤪

        Gillad av 1 person

        Surridurr, Lakritskillen

        26 februari, 2019 at 21:07

      • Informera är en sak, men enligt lagen räcker det med en digital påminnelse (skylt)

        Gillad av 1 person

        melkerlarsson

        26 februari, 2019 at 21:10

      • Absolut. Men det jag undrade över är om polisen skulle vilja göra en kontroll över resenärernas lagföljelse i en förarlös buss fungerar. Finns också chaufförer som inte kör utan att alla har bältet på – ja alltså dom som kör lite modernare bussar.

        Gillad av 1 person

        Surridurr, Lakritskillen

        26 februari, 2019 at 21:20

      • Föraren behöver inte bry sig om alla har bälten, såvida inte det är en skolbuss. Polisen kommer säkerligen kunna stoppa en förarlös buss

        Gillad av 1 person

        melkerlarsson

        26 februari, 2019 at 21:24

      • Nej såklart de inte är skyldiga att kolla sånt. Därför sker det oftast inte. Men Sthlmsbussarnas chaufförer informerar om det oftast. Ett fåtal kräver dessutom bälten på för att alls köra. Å andra sidan kan de flesta chaufförer inte ens informera om bältestvång eftersom bältena inte finns – trots klisterlappar på bussen som informerar om bältestvång!🤪

        Gilla

        Surridurr, Lakritskillen

        26 februari, 2019 at 21:29

  3. Lite läskigt att lämna över allt till ett självkörande fordon men sannolikt gör det färre misstag en en människa bakom ratten – men tanken att vara utlämnad till en maskin tar nog en stund att komma över 🙂

    Gillad av 1 person

    Anne

    26 februari, 2019 at 20:55

  4. Tycker det skulle passa väldigt bra med dylika bussar lokalt på Ekerö.

    Gillad av 1 person

    Eva

    26 februari, 2019 at 22:07

  5. Låter intressant men jag kan också tänka på alla möjliga situationer där jag undrar hur det ska gå. Å andra sidan är det just därför de testas nu antar jag. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

    Gillad av 1 person

    Kristallina

    26 februari, 2019 at 22:17


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: