En spårvagn med ratt?
Jag har skrivit ett antal inlägg om de spårvagnar som gemensamt kom att benämnas som mustanger: Göteborgsmustangen, Helsingsborgsmustangen, Malmömustangen (nästan identisk med Stockholmsmustangen), Norrköpingsmustangerna och Stockholmsmustangen.
Mustangerna skilde sig såväl exteriört som tekniskt från varandra, men de hade en gemensam nämnare, de hade en ratt i förarhytten. Vän av ordning undrar nog lite över detta med en ratt i en spårvagn, den går ju på räls, ratten i mustangerna hade dock en annan funktion än i en bil eller i en buss. Med ratten reglerade man såväl farten som bromsverkan, i dagens moderna spårvagnar (och för den delen alla andra moderna spårfordon) hanteras fart och broms med en körspak/Joystick.
Det fanns även en annan lösning på styrning av spårvagnar under 50- och 60-talet, sk pedalvagnar, där fart och broms reglerades med pedaler, dessa är fortsatt allmänt förekommande i Göteborg (M28, M29 och tidigare M25), men förekom i viss utsträckning även i Gävle, Norrköping (M58 och M67) och i Stockholm (A28).
Man kan anta att båda lösningarna var tämligen uppskattade av personalen då de ersatte de tidigare ganska tröga och tungmanövrerade körkontrollerna.
Kommentera