Mina reflektioner

Veckans fordon – Metropolen (buss)

with one comment

Bussarna av typen Metropol eller Metropolen som den idag allmänt benämns kan nog betraktas som den första moderna bussen i Sverige.  Den var försedd med alla de faciliteter som idag är standard på en buss: automatväxel, enmansbetjänad, servostyrning, dörrar som öppnade sig automatiskt när man steg ned på fotsteget, och ett säkerhetssystem som gjorde att bussen inte kunde köras förrän alla dörrarna hade stängts ordentligt.

I början på 1950-talet beställde Stockholms Spårvägar 199 bussar av typen Metropol hos Scania Vabis i Södertälje vilka levererades under 1953 och -54. Metropolen var för sin tid en ganska dyr buss i inköp, men då den var enmansbetjänad var inköpskostnaden lätt att räkna hem då man blev av med konduktören, metropolen var Sveriges första enmansbetjänade buss i stadstrafik, på landsbygden där man inte hade så bråttom hade enmansbetjänade bussar förekommit redan från när busstrafiken introducerades på 1920-talet.

Metropolbussarna var stora för sin tid, 12,1 meter långa och 2,45 meter breda och tog 48 sittande och 32 stående passagerare, på grund av sin storlek gick Metropolerna bara i Stockholms förorter, främst på matarlinjerna till tunnelbanan, de var helt enkelt för breda och långa för att passa på linjerna i Stockholms innerstad. Därför utvecklades snart en mindre variant för busslinjerna i innerstan, kallad Capitol, men det är en annan historia som jag återkommer till.

På bilden nedan möter en buss av typen Metropol en Malmöspårvagn av typen F, ett möte som aldrig skedde i verkligheten då Metropolbussarna enkom återfanns i Stockholm, förutom en buss som gick i trafik i Jönköping. Ett sådant möte är dock möjligt på Spårvägsmuseet i Malmköping. Betraktar man bussen noga så ser man att det finns en extra fönsterrad ovanför de stora fönstrena, det är sk standee windows, fönster för att även de stående passagerarna skulle kunna se ut. Då bussen är baserad på en amerikansk förlaga från Mack fick även denna lösning följa med till Sverige, standee windows var vanliga på de standardspårvagnar av PCC typ som byggdes i stort antal i USA under framförallt 1930- och -40-talet.

 

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gamla rariteter 🙂

    Gillad av 1 person

    Anne

    1 april, 2019 at 20:38


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: