Mina reflektioner

Spår efter spårvagnarna i Fredhäll

with 7 comments

När jag i lördags, midsommardagen, promenerade förbi Fredhäll på Kungsholmen hittade jag några rester efter spårvägslinje 2 som lades ner 1963. Ett parti av asfalten hade slitits ned och blottat spåren som inte trafikerats sedan april 1963.

Linje 2 mellan Fredhäll och Karlaplan lades ner den 26 april 1963, efter nedläggningen av linje 2 återstod endast sex spårvägslinjer i Stockholms innerstad:

  • Linje 1 Norrmalmstorg – Rosenlund, nedlagd i mars 1964
  • Linje 4 Hakberget – Vita Bergen, nedlagd den 2:a september 1967 i samband med övergången till högertrafik
  • Linje 6 Roslagstull – Sofia, nedlagd den 2:a september 1967 i samband med övergången till högertrafik
  • Linje 7 Vanadisplan – Djurgården, nedlagd den 2:a september 1967 i samband med övergången till högertrafik
  • Linje 8 Tessinparken – Södersjukhuset, nedlagd den 2:a september 1967 i samband med övergången till högertrafik
  • Linje 10 Högalid – Ropsten, nedlagd i maj 1967

Att gamla spårvagnsspår ”blottas” då asfalten slits ner eller i samband med gatuarbeten i Stockholm är inte ovanligt, även om det senare år blivit ovanligare då de flesta spåren rivits bort i samband med gatuarbeten. I Fredhäll vårdas för övrigt minnet av spårvagnarna som trafikerade Fredhäll mellan 1935 – 1963 i och med den nyligen upprustade lekplatsen, ”Spårvägsparken” där spårvägen har en framträdande roll.

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jaha då skall man gå och kika ned i asfalten nästa gång jag är i Stockholm 😉
    Gillar dina inlägg om kollektivtrafiken.

    Gillad av 1 person

    Tony

    25 juni, 2019 at 06:47

  2. Mycket intressant. Minns när 7:an lades ner. Brukade åka den från Vanadisplan.

    Gillad av 1 person

    Eva

    25 juni, 2019 at 13:15

    • Jag flyttade till Stockholm i januari -66, så jag hann med att åka linje 7 till skansen några gånger.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      25 juni, 2019 at 18:20

      • Jag minns att då satt det en biljettvakt i ett bås längst bak där man steg på.

        Gilla

        Eva

        25 juni, 2019 at 22:00

      • Stämmer väl, det kommer framgent ett inlägg i ämnet ”fast konduktör”, det blev kort sagt ett jäkla liv när det infördes under andra världskriget.

        Gillad av 1 person

        melkerlarsson

        25 juni, 2019 at 22:03

      • Så kul att läsa om. Det ser jag fram emot.

        Gillad av 1 person

        Eva

        25 juni, 2019 at 22:08


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: