Mina reflektioner

Bön- och majsröra, ett vuxet tillbehör till tex-mex

with 3 comments

Tex-mex är ju numera att betrakta som svensk husmanskost, personligen föredrar jag soft tacos eller tortillas, den spröda tacovarianten har aldrig varit någon större favorit.

De klassiska tillbehören, guacamole, köttfärs, tacoost och tacosås är dock inte tillräckligt mättande, så jag serverar alltid en mättande bön- och majsröra till tacos eller tortillas.

Ingredienser:

  • En burk/brikett ca 390g Kidneybönor/Svarta bönor, eller andra bönor man gillar
  • En liten burk majskorn ca 160g
  • En eller annan matsked tomatpuré
  • En matsked olja (vilken olja man väljer är ganska egalt, majs-, oliv- eller rapsolja spelar ingen större roll)
  • Tabasco efter smak
  • En röd lök, finhackad

Gör så här:

  • Häll upp bönorna i en sil, spola dessa lätt med kallt vatten och låt bönorna därefter rinna av under ca 30 minuter
  • Låt majsen rinna av
  • Finhacka rödlöken, blanda därefter olja, rödlök, tabasco och tomatpurén i serveringsskålen
  • Tillsätt bönor och majs, blanda runt försiktigt, låt därefter bön- och majsröran dra ett tag innan servering

Tacos är väl idag inte att betrakta som särskilt stark mat, sedan Tacos lanserades i Sverige under det tidiga 80-talet har vi fått bekanta oss med såväl det Etiopiska, Indiska och Thailändska köket, vilket har betydligt starkare smakupplevelser att erbjuda jämfört med de svenskanpassade mexikanska köket. En bekant till mig träffade en Mexikansk kvinna, vilken han numera är gift med, när han bjöd hem henne första gången så bjöd han på tacos, hon tyckte det var gott, men undrade därefter vad det var för något, det säger ju allt….

Written by melkerlarsson

14 februari, 2020 den 08:05

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ska prova bönröran vid tillfälle, såg gott ut!

    Gilla

    Anna

    14 februari, 2020 at 18:55

  2. Tacos är gott och numera använder jag också oftast bönor eller linser i olika röror…oftast varma. Majs är gott i nästan allt så du förstår nog att jag blir sugen på att prova din variant 😀

    Gilla

    ibod11 - Ingrid

    14 februari, 2020 at 18:56

  3. Jag tillhör själv inte Tacos-älskarna, men övriga familjen gör det. Att jag personligen inte är så förtjust i det har nog mer att göra med att jag inte gillar det där ”plockandet”. Fast smakerna kan absolut vara okej, även om det sällan är något jag längtar efter 🙂
    Men det här lät absolut väldigt gott, och skulle säkert falla även mig i smaken 😉

    Gillad av 1 person

    Lollo

    15 februari, 2020 at 10:41


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.