Mina reflektioner

Idag blev det en arbetsdag till sjöss

with 5 comments

Idag blev det återigen en arbetsdag till sjöss, jag reste med pendelbåten från Klara Mälarstrand (Stadshuset) ut till Ekerö (Tappström), jag noterade vad jag såg av såväl bryggorna, kajerna och fartyget, för dagen M/S Lux.

M/S Lux är ur en tillgänglighetssynpunkt ett mycket bra fartyg, bryggorna och kajerna är det dock sämre med, jag hoppas dock att min inventering med tiden kommer att leda till att kvalitén förbättras även när det kommer till kajerna och bryggorna.

Det är bara att inse att man har världens bästa jobb, när höstmörkret börjar sänka sig i oktober och november är det sådana här dagar man kommer att minnas och se fram emot.

Written by melkerlarsson

9 juli, 2020 den 20:03

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Känner igen mig i dina bilder, jag och en kollega sysslade med ungefär likadana arbetsuppgifter under Västtrafik. Med oftast slumpmässiga kvalitetskontroller ombord på olika kollektiva färdmedel. Båtar, tåg, spårvagnar, bussar runt om i Västra Götalands län fick påhälsning när de gick i trafik. Man kan säga att jag kollade färdmedlet för resenärernas bästa, och att rätt typ av fordon gick på rätt linje och avtal. Att färdmedlet var i bra skick att resenärerna skulle få rätt info och att säkerheten var som den skulle. Jag jobbade också oftast under juli 🙂

    Gillad av 1 person

    Tony

    10 juli, 2020 at 07:11

    • Intressant, det jobbet skulle jag gärna haft, hos oss är de flesta av dessa arbetsuppgifterna numera utlagda på entreprenad, men hade liknande uppgifter på 90-talet. Numera ställer vi inte fordonskrav när det kommer till buss, det är fritt val för entreprenören att köra ex led- eller kortvagn/normalbuss, förut styrde vi över detta på turnivå. Vi styr dock något över detta när det kommer till Stomlinjer, vi föreskriver även om det ska vara klass 1 eller klass 2 bussar. även om klass 1 ”i viss utsträckning” kan klassas som klass 2 om vissa kriterier uppfylls.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      10 juli, 2020 at 19:19

  2. Undrar vad det är för fel på kajerna och bryggorna!? Good enough for me. Nu var det förstås ett tag sedan jag åkte turen.

    Gillad av 1 person

    Eva

    10 juli, 2020 at 10:06

    • Egentligen inga större fel, men det finns fel. När vi inledde försökstrafiken blev vi lovade vissa insatser när trafiken väl permanentades. Tyvärr blev det inte så, av de önskade åtgärderna har bara en genomförts, många av dessa är enkla. Vid Tappström skulle det ta en händig kvinna/man ca två timmar att åtgärda det vi önskade. Det handlar vid bryggorna och kajerna bland annat om kontrastmålning av kanten (för synskadade), samt räcke på vissa bryggor. Vi äger inte bryggorna eller kajerna, det gör andra parter, av de ca 300 bryggor och kajer vi trafikerar har vi rådighet över två stycken, resten styr andra över.

      Gilla

      melkerlarsson

      10 juli, 2020 at 19:11

      • Så fånigt att man inte låter måla färg på bryggorna och kajerna samt sätter upp räcken. Kan ju inte handla om någon större kostnad!

        Gillad av 1 person

        Eva

        11 juli, 2020 at 08:41


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: