Mina reflektioner

Möten på skilda platser

with 3 comments

Dagen inleddes med en avstämning med min chef, tillförordnad chef, sedan min tidigare chef gick i pension i slutet av maj, naturligtvis skedde detta digitalt, det är ju det nya normala i dessa coronatider.

Därefter lämnade jag hemmet och begav mig in till stan för två möten i verkligheten, vid Östra station beslutade vi snabbt att då Stockholms stad inte beviljade oss bygglov för en ramp så bygger vi ytterligare en hiss istället.

Därefter fick jag ett litet break innan det var dags för nästa möte, denna gång vid Sankt Eriksplans tunnelbanestationer, där handlade det om hur kontraster skulle ordnas och hur taktila ledstråk skulle dras då det pågår en renovering av ytskikten i en av biljetthallarna. Nu känns det ganska så skönt att ta helg!

Roslagsbanan är Sveriges sista kommersiellt drivna smalspårsjärnväg, spårvidden är 891 mm, att jämföra med den spårvidd om 1435 mm som numera är allenarådande i Sverige när det kommer till järnväg, spårväg och tunnelbana. Övriga återstående smalspåriga järnvägar är museijärnvägar. 891 mm är en spårvidd som bara fanns i Sverige och den motsvarar tre svenska fot, i såväl Uppland, Västergötland, Småland och Östergötland fanns det fram till 1960-talet stora sammanhängande nät med denna spårvidd vilka därefter gradvis kom att läggas ner eller byggas om till normalspår (1435 mm).

Written by melkerlarsson

21 augusti, 2020 den 18:22

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det är intressant att läsa dina blogginlägg, alltid lär man sig något nytt. Även om det inte stannar kvar i huvudet, var det 891 mm eller 981 mm som var måttet på den smalspåriga järnvägen och gäller det även Mariefreds lilla smalspåriga järnväg? Och vet du något om kiholms järnväg som gick till Lina tegelbruk en gång i tiden?

    Gillad av 1 person

    Östertäljekvinna

    21 augusti, 2020 at 21:52

    • Järnvägen i Mariefred är betydligt smalare, 600 mm (60 cm), Lina tegelbruk hade samma spårvidd 600 mm. Järnvägen i Mariefred började faktiskt sin verksamhet där 1959, dom körde på de dagar som bruket inte var i drift. Verksamheten flyttades till Mariefred i mitten av 60-talet, banan hade dessförinnan byggts om till smalspår då den tidigare tillhört SJ.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      21 augusti, 2020 at 21:58


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: