Idag åkte jag med Stockholms första BRT busslinje
BRT står för Bus Rapid Transit, vilket vanligtvis innebär att busslinjen till stor del går åtskild från annan trafik, ungefär som en spårvagn. Dock finns ingen exakt definition av vad BRT egentligen är, det är dock populärt att använda uttrycket.
Busslinje 175 går mellan Akalla tunnelbanestation och Stora torget i Barkarbystaden utan uppehåll på mellanliggande hållplatser, resan tar 6 á 7 minuter och till stor del går bussen i ett eget reserverat körfält. Det finns dock några flaskhalsar kvar, vilka delvis kan förklaras av att utbyggnaden av Barkarbystaden pågår och den kommer att fortgå under ytterligare bortåt 10 år, men då är den pågående utbyggnaden av tunnelbanan mellan Akalla – Barkarbystaden – Barkarby station klar sedan länge.

Nobina som kör linje 175 har anskaffat fyra stycken eldrivna 18 meter långa ledbussar från den kinesiska tillverkaren BYD som har en för Stockholm unik design. I såväl Göteborg som Malmö har man tagit ytterligare ett steg och kör sedan flera år ledbussar med dubbla leder med en längd om 24 meter, en sådan ledbuss är dock betydligt dyrare i inköp än en konventionell ledbuss om 18 meter. Detta oavsett om man jämför priset per meter eller priset på kapaciteten = antalet sittande och stående resenärer bussen rymmer.
Bilderna ovan visar 24 meters ledbussar, i Göteborg till vänster och i Malmö till höger. I Malmö kommer det framgent att införas fler linjer med 24 meters ledbussar detta som ett resultat av den sk Sverigeförhandlingen.
Written by melkerlarsson
26 augusti, 2020 den 17:37
Publicerat i Kollektivtrafik, Stockholm
Tagged with Barkarbystaden, BRT Barkarbystaden, BRT Göteborg, BRT Malmö, BRT Stockholm, Buss 175 Barkarbystaden, Buss 175 Nobina, BYD eldriven buss, Dubbelledbuss, Dubbelledbuss Göteborg, Dubbelledbuss linje 16, Dubbelledbuss Malmö, Eldriven ledbuss, Ledbuss BYD, Ledbuss Eldriven, MalmöExpressen långa bussar, MalmöExpressen Stenkällan, MalmöExpressen Västra hamnen, Stockholms första BRT linje, Tunnelbana Barkarbystaden
8 svar
Subscribe to comments with RSS.
Kommentera Avbryt svar
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Uppskattar eldrivna bussar som är en viktig del i klimatomställningen.
GillaGillad av 1 person
MarveW
26 augusti, 2020 at 17:47
Absolut, men det finns ju stora problem med en hel del av de metaller/mineraler som ingår i batterierna. Många bryts ju i Afrika under riktigt usla förhållanden, samma metaller finns ju tillgängliga i Sverige och borde kunna brytas under betydligt bättre miljö- och sociala förhållanden, men i Sverige kan man överklaga i all oändlighet. Vi borde ta vårat ansvar och se till att mineralerna utvinns på ett just sätt och det görs nog bäst i Sverige.
GillaGillad av 2 personer
melkerlarsson
26 augusti, 2020 at 20:28
Intressant tanke. Tillståndsprocess och opinion är definitivt hinder för snabba beslut och utvinning i Sverige. Jag skulle även vilja få fram mer fakta kring om det finns metaller/mineraller som vi kan återvinna från sådant vi redan har i samhället dvs hellre återvinningen än att bryta nytt.
GillaGillad av 1 person
MarveW
26 augusti, 2020 at 20:36
Precis, återvinning, koppar är ju ett bra exempel – i princip all koppar som brutits sedan man började bryta koppar är fortfarande i cirkulation. Tillståndsprocesser är motbjudande långa i Sverige, jag som arbetar i transportbranschen har en viss erfarenhet av tillståndshanteringen när det kommer till nya järnvägs-, spårvägs- och tunnelbanelinjer, det tar låååång tid….
GillaGillad av 1 person
melkerlarsson
26 augusti, 2020 at 20:41
Jag jobbar bl.a med tillståndsfrågor i energibranschen. Självklart är demokratin viktigt och ska värnas men tillståndsprocesserna kan absolut bli mer effektiva, rättsäkra och fokusera på rätt saker.
GillaGillad av 1 person
MarveW
26 augusti, 2020 at 20:47
Jag brukar när det gäller tillståndsfrågor framhäva ett historiskt exempel, när Stockholms första tunnelbana (underjordisk spårväg) byggdes i början av 1930-talet mellan Slussen och dagens Skanstull tog det tre år från att en utredning föreslog detta tills att det var öppnat och klart. Dagen efter att Stadsfullmäktige hade tagit beslutet började man bygga.
GillaGillad av 1 person
melkerlarsson
26 augusti, 2020 at 21:10
Jag tycker personligen att spårväg skulle vart ett bättre alternativ men jaja.
GillaGillad av 1 person
Dandmore
25 november, 2020 at 19:52
Busslinjen rullar mer i väntan på tunnelbanan Akalla – Barkarby
GillaGilla
melkerlarsson
25 november, 2020 at 19:54