Mina reflektioner

Ett besök i Vallentunadepån

leave a comment »

Idag var jag ute i Vallentunadepån för en genomgång av Roslagsbanans nya fordon X15p, vilket kommer att innebära ett riktigt lyft avseende såväl kvalité och tillgänglighet.

Initialt kommer de nya fordonen att komplettera de äldre fordonen av typen X10p, men det finns optioner så på sikt kan X15p komma att ersätta de befintliga fordonen, men därom finns inga beslut fattade.

För underhåll och uppställning av de nya fordonen har en ny depå byggts i Vallentuna, ca 1 kilometer norr om Molnby hållplats på Roslagsbanan, initialt benämndes denna Molnbydepån men har senare fått namnet Vallentunadepån.

Roslagsbanans unika svenska spårvidd, 891 mm, gör att alla provkörningar måste ske på Roslagsbanan, de kan inte ske på någon annan plats då Roslagsbanan är den enda återstående järnvägen i Sverige och därmed även i världen med reguljär trafik med spårvidden 891 mm = tre svenska fot.

De äldre fordonen av typen X10p kommer fortsatt att trafikera Roslagsbanan parallellt med de nya fordonen.

Written by melkerlarsson

9 juni, 2021 den 21:37

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: