Mina reflektioner

En dag med möten inom- och utomhus

with 5 comments

Idag var det utomhusmöte om reklamvitriner på de nya hållplatserna Bromma flygplats och Bromma blocks, samt vid den ombyggda hållplatsen Norra Ulvsunda.

Det är oftast trevligt med möten ute i verkligheten, idag var dock inte vädret det bästa, det regnade tidvis, men sådant är livet man kan inte få allt. Ämnet för mötet var reklamvitriner, reklamen lyser idag med sin frånvaro vid dessa hållplatser, men reklam är en viktig inkomstkälla för min arbetsgivare, så syftet med mötet var att hitta lämpliga platser för reklam, men som inte stör exempelvis resenärsflödena.

Kanske lite långsökt att jag som för närvarande arbetar med tillgänglighetsfrågor är med på ett möte om reklamvitriner, men mina kollegor har insett att det är bättre att bjuda in mig en gång för mycket än att det blir fel och att vi måste starta om från ruta ett. Dessutom bidrar jag med mer än trettio års erfarenhet av såväl som fordon som infrastruktur, så det finns nog fler skäl att jag blir inbjuden.

Under eftermiddagen deltog jag i ett digitalt möte, i detta projekt har jag halkat in på ett bananskal på grund av mina erfarenheter av och kunskaper om spårfordon. Vilket jag inte har något emot såvida man inte halkar allt för olyckligt och om fallet blir mjukt är det bara kul.

Efter dagens sista möte tog jag bussen till Tyresö centrum för att handla in för helgen, på hemvägen ringde jag sonen som visade sig vara hemkommen från den sista dagen från uppstartsveckan på gymnasiet. Jag frågade ”vad gjorde ni idag?”, sonen svarade ”minns inte”, tonåringar är verkligen kommunikativa!

Written by melkerlarsson

27 augusti, 2021 den 19:19

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag har inte ens tänkt på reklambristen. Däremot så älskar jag de röda sedummattorna vid Norr Ulvsunda

    Gillad av 1 person

    maria65a

    27 augusti, 2021 at 21:26

    • Inte jag heller, min hemstation Skarpnäck är ju helt fri från reklam. Jag och skyddsombudet från Arriva hade i alla fall samma uppfattning, reklamen ska centreras på plattformen och inte störa sikten för föraren vid gångpassager och för den delen inte blända föraren. Synen på reklam har verkligen varierat under åren, ska finnas, ska inte finnas, helt hopplöst…

      Gilla

      melkerlarsson

      27 augusti, 2021 at 21:53

    • Växtligheten i bakkant vid den plattform vid Norra Ulvsunda som normalt inte används är riktigt fin tycker jag. Plattformen är ju enkom avsedd att användas vid fordonsbyte, jag hade personligen gärna sett en annan spårlayout vid Norra Ulvsunda än den det blev.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      27 augusti, 2021 at 22:05

      • Fördelen med Norra Ulvsunda är iallafall att det finns en mitt plattform istället för som i tex Sickla, Solna, Johannesfred där folk inte med lätthet kan byta tåg vilket ökar risken för olovligt spårbeträde. Jag vet inte vilka diskussioner som bedrivs på skrivbordsnivå men i veckan upptäckte vi att det är omöjligt att arbeta i Vedalund med en elbrytning om det samtidigt pågår växling i depån. På något sätt har spår 0 hamnat i Vedalund på ritningar istället för i depån vilket gör att frånskiljare och depågränsmärke sitter mer som om man kastat ut yatzytärningar på ett bord. Sånt irriterar mig. Skrivbordsprodukter.

        Gillad av 1 person

        maria65a

        28 augusti, 2021 at 06:36

      • Spårspring är ju tyvärr vanligt och med det i åtanke är Norra Ulvsunda bra, särskilt när Kistagrenen byggs ut och bytena blir fler. Tyvärr inte första gången jag hör talas om en skrivbordssprodukt inom vår verksamhet, designat av någon som inte vet hur anläggningen eller fordonet slutligen ska användas. Undrar hur många gånger jag fått förklara att det ”du” beskriver för mig fungerar inte i verkligheten pga av 1, 2, 3… eller att den personalkategori eller resurs ”du” anser ska utföra detta finns inte. Särskilt tyska konstruktörer är spännande, dom ser allt ur ett tyskt perspektiv och förstår inte att Sverige skiljer sig radikalt från Tyskland, i Tyskland finns det ex lagar som detaljstyr fordonsunderhållet.

        Gilla

        melkerlarsson

        28 augusti, 2021 at 07:51


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: