Mina reflektioner

Översiktlig fakta

leave a comment »

Stockholms tunnelbana

  • Längd: ca 108 km
  • Antalet passagerare: 1,3 miljon påstigande/vintervardag
  • Under slutet av 70-talet och början av 80-talet var Stockholms tunnelbana världens åttonde längsta tunnelbana

De olika tunnelbanesystemen

Thorildsplan, TunnelbanaTunnelbana 1 (Gröna linjen)

Gröna linjen öppnades i etapper från 1950 till 1960, därefter skedde två smärre förlängningar 1971, Farsta – Farsta strand och 1994 Bagarmossen – Skarpnäck.

Basfakta

  • 20% av linjen är belägen i tunnel, varav en hög andel är byggd som betongtunnel, i stor utsträckning sk cut and cover
  • En stor andel av banan består av konverterade spårvagnslinjer, Slussen – Gullmarsplan – Blåsut / Svedmyra och Thorildsplan – Islandstorget
  • Medelavståndet mellan stationerna är ca 0,9 km
  • Medelhastigheten inkl stationsuppehåll är ca 30 km/h
  • Plattformslängd, 145 meter
  • Två depåer, Högdalen och Vällingby, samt huvudverkstaden i Hammarby är belägna utefter den gröna linjen.

Tunnelbana 2 (Röda Linjen)

Röda linjen öppnades i etapper från 1964 till 1978.

Basfakta

  • 75% av linjen är belägen i tunnel, varav en hög andel består av bergtunnlar
  • Endast en smärre del av banan består av konverterade spårvagnslinjer (Telefonplan – Fruängen)
  • Medelavståndet mellan stationerna är ca 1,1 km
  • Medelhastigheten inkl stationsuppehåll är ca 35 km/h
  • Plattformslängd, 145 meter, på sträckan Tekniska högskolan – Mörby centrum dock 180 meter då denna del av röda linjen var förberedd för att kopplas loss från den röda linjen och dras in mot Stockholms city en annan väg.
  • Två depåer, Norsborg och Nyboda, samt en uppställningsplats bortom stationen i Mörby centrum är belägna utefter den röda linjen.

Stockholms tunnelbana, Solna CentrumTunnelbana 3 (Blåa Linjen)

Blåa linjen öppnades i etapper från 1975 till 1985.

Basfakta

  • 95% av linjen är belägen i tunnel, varav en hög andel består av bergtunnlar
  • Alla stationer utom en är belägna under jord, samtliga stationer under jord är sk ”grottstationer”, vilket innebär att de är byggda i bergtunnlar.
  • Medelavståndet mellan stationerna är ca 1,4 km
  • Medelhastigheten inkl stationsuppehåll är ca 40 km/h
  • Plattformslängd, 180 meter.
  • En depå, Rissne, är belägen utefter blåa linjen.

Written by melkerlarsson

17 juli, 2015 den 22:59

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: