Mina reflektioner

Fordon

with 3 comments

Tunnelbanefordon

Två huvudgrupper av fordon finns, den äldre typen vilka med ett samlingsnamn benämns Cx (C6, C14 och C15) och de nyare fordonen av typen C20. Ett fullängdståg består av tre fordon av typen C20 eller åtta fordon av typen Cx. Under 2020 introduceras C30, ett 70 meter långt fordon, två fordon kommer att bilda ett fullängdståg om 140 meter.

C30

Stockholms nya tunnelbanevagn, vilken kommer att introduceras på Röda linjen under 2019, ett 70 meter långt fordon kommer att bestå av fyra vagnar, två fordon kommer att bilda ett fullängdståg om 140 meter.

  • Antal fordon 96 st
  • Levereras under 2020 – 2022
  • Längd 70 meter
  • Max hastighet 90 km/h
  • Passagerar kapacitet
    • Sittplatser 140
    • Ståplatser 490
  • Leverantör: Bombardier

 

Stockholms tunnelbana, C30 ankommer Bredäng i samband med provkörning

C20

  • Antal fordon 271 st
  • Levererade 1997 – 2004
  • Längd 46,5 meter
  • Max hastighet 90 km/h
  • Passagerar kapacitet
    • Sittplatser 126
    • Ståplatser 288
  • Leverantör: ABB/Adtranz/Bombardier

C20, ritning

Cx

Cx är samlingsnamnet på de återstående fordonen av den äldre generationen, C6, C14 och C15. Totalt byggdes ca 1300 fordon av typerna C1 – C9, C12 – C15 under åren 1949 – 89, men det maximala antalet fordon i drift vid samma tidpunkt var ca 900.

Leverantörer: ASEA/ASJ/Hägglund

C6

  • Antal fordon 88 st
  • Levererade 1970 – 74
  • Längd 17,6 meter
  • Max hastighet 80 km/h
  • Passagerar kapacitet
    • Sittplatser 48
    • Ståplatser 108

C14 and C15

  • Antal fordon 124 (C14) 14 (C15)
  • Levererade 1985 – 89
  • Längd 17,6 meter
  • Max hastighet 80 km/h
  • Passagerar kapacitet
    • Sittplatser 48
    • Ståplatser 108

C14, ritning

 

Written by melkerlarsson

16 juli, 2015 den 23:46

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] äldsta spårfordonen Stockholms kollektivtrafik hittar man på tunnelbanans röda linje, fordonen av typen C6, som levererades mellan 1970-74, de äldsta bussarna är från 2002, en buss i lokaltrafik i […]

    Gilla

  2. Saklig och fin visning av tunnelbanefordonen. Jag själv har aldrig lärt mig åka utan måste ha stöd av någon som kan det här 🤗 Men vist är det ett bra sätt att förflytta sig. Jag blev lite brydd på min bror en gång för 20 tal år sedan när jag inte förstod várför han gick ibland till den 5:e vagnen osv. Tills jag fick förklaringen att ska man kliva av på Hötorget ska man åka x vagn osv. Du är ju inte riktigt klok svarade jag, jo men man känar minuter svarade min lillebror… jag tog mig för huvudet 🙄 Men jag ska max bo här i 5 år också tillade han 🤗

    Gillad av 1 person

    Åke

    24 maj, 2019 at 05:40

    • Ha ha, jag sätter mig där jag får bäst plats, m a o sittplats, idag har Stockholms tunnelbana ca 1,3 miljoner påstigande per dag, så sittplats får man inte alltid. Jag har gjort ett försök att presentera de olika vagnarna populärt, hur långa är dom hur många finns det etc, skulle kunna addera mängder men annan fakta men satsade på sådant en skolelev skulle kunna efterfråga.

      Gilla

      melkerlarsson

      24 maj, 2019 at 22:45


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.