Mina reflektioner

Man ser uppenbarligen gammal ut

with 5 comments

Idag tog jag bussen hem från Willys i Sköndal efter att ha julhandlat, bara två hållplatser, men i sällskap med en mycket tung dramaten. En yngre kvinna frågade om jag ville sitta, jag tackade och sa att inte ”behövde jag sitta”, jag kan stå några år till.

När bussen startade från hållplatsen så reste hon sig direkt från sin sittplats och sa ”sitt” och pekade på sin sittplats, jag satte mig ner och kände mig väldigt gammal, men samtidigt infann sig ett hopp när det kommer till den yngre generationen, dom är uppenbarligen mer väluppfostrade än jag trodde.

Buss i Skarpnäck

Bilden på bussen är dock inte från idag, ett sådant vackert vinterväder rådde inte i Stockholmsområdet i dag, men kanske under julhelgen, SMHIs prognos säger just nu att vi ska få en vit jul, den som lever får se.

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag kan tänka mig att det var med lite blandade känslor du tog emot erbjudandet om sittplats. Visst är det skönt att sitta men så himla gamla är vi inte än 😀 Jag tycker fortfarande att det är jag som ska resa mig upp om det kommer en äldre person och det inte finns platser lediga. Men jag åker nästan aldrig buss och kanske skulle jag också bli betraktad som äldre 😀

    Gillad av 1 person

    ibod11 - Ingrid

    18 december, 2021 at 08:00

  2. Jag VET att jag ser gammal ut, men ändå blir jag positivt överraskad över hur ofta jag blir erbjuden sittplats och hur många gånger någon erbjuder sig att hjälpa mig med Dramaten. Och alla dörrar som hålls upp. Uppfattar det som en positiv trend stick i stäv mot all negativ samhällsutveckling. 🙂

    Gillad av 1 person

    storstadsnatur

    18 december, 2021 at 13:47

    • Jag kan inte annat än hålla med dig, det har blivit lite mer hjälpsamhet under senare år, framförallt från yngre personer. Hoppas att trenden håller i sig!

      Gilla

      melkerlarsson

      18 december, 2021 at 15:34

  3. Så fint gjort av den yngre generationen 🙂 Vad kan det tänkas vara för ålder på henne? Förra verkan var jag på en vårdinsatts, klev in i väntrummet där satt en yngre dam… ho sa glatt hej! Jag svarade naturligtvis tillbaka. Jag blev så glad och varm inombords så jag frågade rätt spontant jag måste få fråga hur gammal du är? (jag uppskattade till 16 år ca) Hon svarade glatt 18 år. Jag tackade henne för sitt fina sätt att uppträda och berömde henne såklart. Inte ofta yngre hälsar, jo det var något man fick lära sig som yngre svarade hon. Ska du också ta vaccinspruta fortsatte hon… nej jag ska träffa en dietist svarade jag. Samtidigt vart hon upphämtad och sedan sa hon: Lycka till. Det finns hopp om framtiden och jag anser att de unga som sköter sig ska ha beröm.

    Gilla

    Åke

    21 december, 2021 at 06:47


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.