Mina reflektioner

Nackas hörna – en tradition

with 4 comments

Vi ses vid målet är en skulptur till minne av fotbollslegenden Lennart ”Nacka” Skoglund och är placerad i Nackas Hörna i korsningen Brännerigatan – Katarina Bangata på Södermalm i Stockholms innerstad.
Den utfördes 1984 av Olle Adrin och föreställer Nacka Skoglund som skruvar in en hörna i mål.

Varje julafton, vilket är Nacka födelsedag, samlas beundrare och medlemmar av sällskapet ”Nackas vänner” och ”Bajen fans” för att hedra honom på hans födelsedag. De samlas två gånger, klockan 10 respektive klockan12. Den första samlingen sker på Katarina Bangata 42, där Nacka växte upp, den andra vid Nackastatyn 50 meter därifrån.

Jag har deltagit i detta arrangemang många gånger, men det var länge sedan sist, men igår infann sig tillfället, så i sällskap med ett tusental andra grönvita uppsökte jag Nackastatyn och detta pampiga firande..

 

Written by melkerlarsson

25 december, 2018 den 08:36

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Även om jag inte är ett fotbollsfan så kan jag förstå storheten i att samlas för att hedra en gemensam förebild. En sammanhållning mellan en stor skara personer som kanske inte har mycket annat gemensamt. Det är en fin tradition. Som hundälskare smälter jag lite extra av den fina bilden på hunden.

    Gillad av 1 person

    ibod11 - Ingrid

    26 december, 2018 at 15:40

    • Jo, det är en fin tradition, även om jag inte uppskattar att folk har med starksprit. Det var ju spriten som knäckte Nacka Skoglund, han dog blott 45 år gammal.

      Gilla

      melkerlarsson

      26 december, 2018 at 16:22

      • Vad synd att det blir så. Jag känner inte till bakgrunden, även om jag faktiskt har hört om Nacka Skoglund. Man kan ju undra varför några måste ha med sig sprit vid sådana event.

        Gillad av 1 person

        ibod11 - Ingrid

        26 december, 2018 at 16:25

      • Alltför många tänker nog: vi tar en sup, det skulle han gillat…

        Gilla

        melkerlarsson

        26 december, 2018 at 16:28


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.