Mina reflektioner

Allhelgonadagen tillbringades på Skogskyrkogården

with 3 comments

Idag besökte vi Skogskyrkogården, att besöka en kyrkogård en allhelgonadag är egentligen inte så särdeles sorgligt, man kommer sällan så nära en feststämning på en kyrkogård som på allhelgonadagen, det är faktiskt ganska uppsluppet. Idag såg jag personer som både hade med sig fika och lite starkare drycker till graven de skulle besöka, varför inte?

Normalt brukar jag besöka minneslunden på Görvälns griftegård i Järfälla där min mamma vilar sedan 22 år tillbaka, men i år föll valet på Skogskyrkogården, min mamma dog ju på allhelgonadagen, den andra november 1996, så nästa år när allhelgonadagen infaller just den 2 november kommer jag att styra stegen till Görvälns griftegård.

Idag när alla kapellen på Skogskyrkogården var öppna för enskilda besök kom vi i tur och ordning att besöka Uppståndelsekapellet med sin klassiska tempelarkitektur, det intima Skogskapellet och de tre kapellen Trons-, Hoppets- och Heliga korsets kapell som präglas av 30-talets funktionalism. Underbart att få njuta av de arkitektoniska mästerverken även på insidan.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Arkitekturen av kyrkor är verkligen ofta intressant och imponerande.

    Gillad av 1 person

    Kristallina

    5 november, 2018 at 19:58

    • Kapellen på Skogskyrkogården är egentligen inga kyrkor, de är till för alla sorters begravningar. Jag har själv varit officant och förättat en begravning i kapellet på bilden för många år sedan. Trots att jag inte är troende uppskattar jag verkligen kyrkor, det är ofta väldigt imponerande byggnader.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      5 november, 2018 at 20:06


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.