Mina reflektioner

Sparrissoppa

with 2 comments

En underbar sparrissoppa med brödkrutonger, någon kanske tycker att soppa är vintermat, men då säger jag tänk säsong, sparris är en vårprimör, så naturligtvis är sparrissoppa en rätt som lämpligen serveras under april och maj.

Sparrissoppa

Ingredienser:

  • 1 gul lök, finhackad
  • Olja, till stekning
  • 2 dl vitt vin
  • 2 st burkar hel vit sparris á 330 gram (såväl Coop och ICA har vit sparris på glasburk bland sina ”egna varor”)
  • 3 dl grädde
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • salt

Gör så här:

  • Fräs löken i olja i en kastrull, tillsätt i vin och låt koka ca 3 min, häll sparrisspadet i kastrullen och dela sparrisen i 3 á 4 delar.
  • Tillsätt grädde, sparris och smula ner buljongtärningen. Låt soppan sjuda ca 10 min. Mixa soppan slät med en stavmixer och smak av med salt.
  • Toppa soppan med brödkrutonger och eventuellt med parmesanchips.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Älskar sparris! Nu har säsongen börjat och jag har köpt gröna som jag bara steker på lite hastigt. Tack för receptet! Undrar om man kan byta ut vita mot gröna…

    Gillad av 1 person

    Instaology

    15 maj, 2019 at 21:00

    • Jag har inte testat att göra soppa på grön sparris, konistensen är ju en annan, så jag tror att det blir ett annat recept. Men man kan ju göra så mycket annat gott med färsk grön sparris! 🙂

      Gilla

      melkerlarsson

      15 maj, 2019 at 21:04


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.