Mina reflektioner

Förbereder nyår

with 3 comments

Julen är över och jag förbereder nästa storhelg, nyår, så efter en promenad i närområdet handlade jag det viktigaste inför nyårsafton.

Idag tog jag med alla ”fettrester” från julskinkan till fågelmatningen på Skogskyrkogården, inledningsvis fick småfåglarna, Blåmes, Nötväcka, Svartmes, Större hackspett och förstås Talgoxen njuta av alla dessa delikatesser en kall vinterdag. Efter några minuter kom en svart varelse inflygande, småfåglarna skingrades och korpen landade och kalasade på resterna, Korp ser jag ofta på Skogskyrkogården, men detta var första gången jag såg en Korp på marken.

Efter denna upplevelse styrde jag stegen genom Skarpnäcks koloniområde mot Hemköp där jag gjorde några inköp inför de kommande dagarna samt inför nyårsafton. I år bryter jag traditionen att servera örtgratinerad hummer till förrätt, det blir istället halstrade kammusslor (pilgrimsmusslor) med rucola och balsamvinäger till förrätt.

Väl hemkommen packade jag in mina inköp och begav mig in till Skanstull för att dels besöka Systembolaget, så då var det gjort inför nyår, därefter besökte jag Picard och köpte Cheesecake vilken kommer att bli desserten under nyårsafton. Till huvudrätt blir det en köttbit med klyftpotatis, förmodligen en spansk variant på fläskfilé som fått marinera i flera dagar, det beslutet tar jag dock under morgondagen.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jösses vilka läckerheter och vilken kockskicklighet! Gott nytt år!

    Gillad av 1 person

    storstadsnatur

    28 december, 2021 at 14:07

  2. Vilken festmåltid det blir för att fira in det nya året 😀 Hoppas att det blir ett lika fint och gott 2022 som din nyårsmiddag.

    Gillad av 1 person

    ibod11 - Ingrid

    28 december, 2021 at 19:19


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.