Mina reflektioner

Idag tog jag en tur med Saltsjöbanans veterantåg

with 2 comments

Idag tog jag en tur med Saltsjöbanans veterantåg, det var ungefär det jag orkade när termometern visade +28, på ett gammalt tåg kan fönsterna dras ner rejält, så det fläktar skönt när tåget rullar.

Saltsjöbanans veterantåg rullar normalt ett par lördagar varje sommar, i år blir det dock endast två lördagar. Det är alltid lika roligt att betrakta resenärernas beteende, äldre personer skiner upp, de minns de gamla tågen, från yngre personer blir det två typer av reaktioner, antingen plockar de fram mobilen och börjar fotografera eller så går dom bara in och sätter sig i tåget och stirrar i mobilen, vissa märker därmed inte alls att de sitter i ett tåg som är 108 år gammalt.

Bilden ovan är tagen vid Saltsjö-Duvnäs när veterantåget inväntar ett tågmöte med en något yngre kollega från 1976.

Låt oss ta en titt in i förarhytten, där hittar jag mycket intressanta saker att titta på som förmodligen inte är så intressanta för den breda allmänheten. Men ta en titt på den vänstra bilden, där ser man en svastika, mer känt som ett hakkors, symbolen för nazismen, men betänk att vagnen är byggd 1912 långt innan nazismen ens var uppfunnen och långt innan Hitler fick makten i Tyskland 1933.

Tittar man noga på bilden ser man bokstäverna ASEA (Allmänna Svenska Elektriska AB) som fram till 1933 märkte sina produkter med en svastika, men då bestämde man sig raskt för att sluta med detta. Svastikan har även använts av bryggeriet Carlsberg, se på elefanterna vid elefantporten vid Carlsbergs bryggerier i Köpenhamn, samt av det finska flygvapnet som nationalitetsbeteckning, bara för att ta några exempel.

Tågsättet består av motorvagn 15 som byggdes av ASEA i Västerås 1912 och manövervagn nummer 22 som även den byggdes av ASEA 1912, dessa kom tillsammans med sina kollegor i samma generation att gå i trafik på Saltsjöbanan fram till 1976, då de nya blåa modifierade tunnelbanevagnarna tog över trafiken.

Saltsjöbanans veterantåg trafikerar Saltsjöbanan även den 15 augusti 2020, tidtabellen hittar du på föreningen Stockholm-Saltsjöns Museiförenings hemsida.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lägger man inte märke till att man går ombord på ett väldigt gammalt tåg så är man ganska blind. Eller så är man bara helt ointresserad. Jag har inga direkta minnen eller känslor för gamla tåg men jag tycker ändå att det är kul att se att det är så fint och välbevarat. Svastikan ger bara obehagliga känslor men jag förstår att man inte kan ta bort något som betydde något helt annat när loket byggdes. Det vore ju näst intill vandalism.

    Gillad av 1 person

    ibod11 - Ingrid

    9 augusti, 2020 at 13:26

    • Jag tror att det är mobiltelefonerna som gör folk blinda, såg för inte så länge sedan en ung mamma med barnvagn som gick och tittade på någon serie eller så i sin mobil och gick rakt ut i trafiken när det var ”röd gubbe”. Jag anser inte att man ska ta bort saker från historien, det kan i en förlängning få stora ödesdigra konsekvenser om man tillämpar det brett.

      Gillad av 1 person

      melkerlarsson

      9 augusti, 2020 at 13:48


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.