Mina reflektioner

Veckans fordon – ångloket Hamra

leave a comment »

När familjen skaffade en sommarstuga i närheten av Köping 1966 fanns det två vägar att köra därifrån och hem till Jakobsberg, antingen körde man norr eller söder om Mälaren. Jag föredrog när vi åkte söder om Mälaren för då stannade vi allt som oftast till i Mariefred och åkte med den då nyöppnade museibanan Östra Södermanlands järnväg mellan Mariefred och Läggesta.

Ångloket Hamra blev snabbt en favorit hos den då 5-6 åriga killen, med sina då ljust blåmålade vattentankar stack Hamra ut jämfört med de övriga ångloken, Hamra är numera helt svartmålad, men jag har fortsatt ett gott öga till just ”Hamra” när jag besöker Mariefred och Östra Södermanlands järnväg. Hamra köptes av Separator AB i Tumba från Orenstein & Koppel år 1902, efter att industribanan lagts ned såldes Hamra till ett kalkbrott på Gotland där det användes i närmare. tio år. 1961 övertogs Hamra av Östra Södermanlands järnväg, loket renoverades under mycket primitiva förhållanden vid den dåvarande museibanan i Lina (i Södertälje) och sattes i trafik 1964. Hamra har dock varit avställd en tid, inget ovanligt för gamla ånglok då de emellanåt måste genomgå störe underhållsinsatser, men jag kommer nog snart få resa med ett tåg som dras av Hamra mellan Mariefred och Taxinge.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: