Mina reflektioner

Veckans fordon – Ångloket Lotta

with 2 comments

Ångloket Lotta är tillverkat av Orenstein & Koppels 1913 och kom inledningsvis att användas i samband med byggnationen av statliga järnvägar, dagens SJ. År 1928 såldes Lotta till Kolsva fältspatgruva, där det kom att användas fram till 1952. Lotta kom till Östra Södermanlands järnväg 1959 och var under den första tiden på den dåvarande banan vid Lina Bruk i Södertälje det enda loket.

Från 1970 har loket använts sporadiskt då starkare lok som var mer lämpade för trafiken renoverats och kommit i trafik. Lotta ställdes av 1990 på grund av rost i fyrboxen, loket kom därefter att vara utlånat till Tekniska museet i Stockholm från 1996 till 2009. Nu har Lotta åter tagits i drift, i lördags fick jag se loket under ånga för första gången på tre á fyra decennium. Lotta är ett sk industriånglok som under sin aktiva tid, innan det hamnade hos Östra Södermanlands järnväg, aldrig använts för att dra persontåg.

Lotta blev tillsammans med Hamra mina favoritlok när jag gjorde mina första besök hos Östra Södermanlands järnväg under slutet av 60-talet. Lotta hade nämligen en koppling till vårt dåvarande lantställe i trakterna av Kolsva, vilket min bror fortfarande har kvar, sommarstugan låg inte så många kilometer från den fältspatsgruva där Lotta tidigare tjänstgjort. En av våra bofasta grannar hade arbetat i fältspatsgruvan under mer än trettio år och minns loket Lotta mycket väl, därav min förkärlek och goda öga till just loket Lotta.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kolsva reagerade jag till på, där var jag några gånger på besök på somrarna och någon jul. Min fd svägerska drev jordbruk där över 10-12 år. Mitt första morgonminne var att jag vart väckt tidig första morgonen att alla kvigor hade slitit sig. Jag och svägerskan fick samla ihop dem för bonden skulle åka på auktion. Fint tåg. Vi har ett gammalt ståendes här i sundsvall också… det finns en förening. För 30 tal år sedan försökte de värva in mig… pga verkstads svarv/fräs meriter o sånt… men ibland måste man prioritera.

    Gillad av 1 person

    Åke

    4 juni, 2019 at 21:57

    • Föreningen i Sundsvall är väl ostkustbanans vänner, det har inte gått så bra för dom under senare år, deras fordon är numera till stora delar överförda till järnvägsmuseet i Gävle.

      Gilla

      melkerlarsson

      5 juni, 2019 at 07:29


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: